Mooring jako první i ve 40ti uzlovém větru?

04.07.2022

Debata o chorvatských marineros, kteří při dokování podávají první mooringové lano, je nekonečná. Já se tématu věnoval už před dvěma lety ve svém blogovém postu ZDE. Podle komentářů a zkušeností na českém jachtařském facebooku by si našinec až myslel, že se lana v rukou chorvatských marinenos stávají nebezpečnými zbraněmi. Nedává ale smysl, že vám i ve 40ti uzlovém větru podávají mooring jako první?

Ze staré kapitánské školy

Na kapitánských kurzech se učí, že první má být zafixováno návětrné záďové lano. Chorvati to většinou nedělají, což přirozeně vyvolává zmatení, produkuje adrenalin a inspiruje ke kreativním řešením. Tím může být výsadek několika členů posádky s lany na molo a degradace marinera do pozici pouhého podavače mooringu nebo úplné odplutí jinam (ano i tohle se ve facebookových diskuzích na toto téma dočtete a autoři těchto komentářů o sobě ještě s hrdostí říkají, že jsou ze staré školy, no...).


Videjko 45 Degrees Sailing

Na youtube na mě náhodně vyskočilo videjko níže. Dokuje se v něm za bory (poryvy přes 40 kts) v Marina Kaštela u Splitu. Kdo někdy za bory v Kaštele dokoval, dobřé ví, že to není nic příjemného. Proti tomuto větru není marina vůbec chráněná. Posádka pod vedením skippera ze sailingové agentury 45 Degrees Sailing (Luxury Crewed Sailing in Croatia) si vyjela na příjemnou odpolední prosincovou projížďku do gale force. Zablbli si na moři a celé to zakončili excelentním zadokováním na mole Charlie, kdy jim bušil bočák.


Skandál - první jde závětrné lano

Samotné dokování začíná ve videjku okolo čtvrté minuty a pointa, proč o tom vůbec píšu, je ta, že na břeh jde první závětrné záďové lano, se kterým se paralelně odbavuje návětrný mooring. Teprve potom jde na břeh návětrné záďové lano. Přesto proběhlo celé dokování naprosto v klidu a bez nervů. Skipper si dokonce dovolil nechat jednoho člověka dokování natáčet na video, místo aby mu svěřil nějaký úkol související s dokováním, třeba to návětrné lano na zádi, což bych udělal asi já a na natáčení se v tomhle větru vykašlal.


Přizpůsobit se místním zvykům a zadokovat na pána

Jak to tedy ten kulišák provedl, že v klidu zadokoval ve čtyřiceti uzlovém větru a vzal si mooring jako první? Předně nebazíroval rigidně na tom, co se píše v učebnicích a co se učí na kurzech. V Chorvatsku má bezpochyby napluto hodně a jako každá inteligentní bytost nemá problém se přizpůsobit místním zvyklostem. Jak praví známé přísloví: Jiný kraj, jiný mrav.


  • S předstihem zavolá do mariny a řekne, které molo preferuje vzhledem ke směru větru

  • Do mariny už zajíždí na zpátečku, byť cesta uvnitř mariny do stání je ještě poměrně dlouhá

  • V marině čeká R.I.B. se dvěma marineros připravený okamžitě zasáhnout, kdyby to loď sfouklo do mooringů apod. Chorvatští marineros vás v průšvihu nenechají. Pokud by se nepovedlo zajetí do stání, tak vám odtlačením narovnají příď lodi

  • Na závětrnou stranu si skipper postaví dva lidi s running fenders, konkrétně na záď a střed lodi. Největší riziko hrozí při zajíždění do stání, buď sfouknutí do mooringů závětrné lodi nebo sfouknutí na závětrnou loď, proto ty running fenders.

  • Skipper udržuje rychlost, aby neztratil kontrolu na kormidle. V komentářích k videjku píše, že v tomto větru je 2.5 kts minimum

  • Zajetí do stání se skipperovi povede perfektně

  • Okamžitě, jak zastaví loď, tak je sfouknuta na loď v závětří. To je v naprostém pořádku. Nejedná se o žádnou prasárnu. Obě lodě jsou ofendrované. Dokující loď tam má navíc dva running fenders. Opřením o loď v závětří se dokující loď stává stabilní a je dost času na vyřešení všech lan

  • I kdyby šlo na břeh první návětrné lano, tak než bude zafixované a skipper se na něj bude moci pověsit motorem, tak loď bude stejně opřená o tu Oceanis v závětří

  • Za pořadí, ve kterém řeší lana, by si skipper 45 Degrees Sailing vysloužil pokárání na kurzu Přístavních manévrů, ale v momentě, kdy je dokující loď opřená o loď v závětří a tím pádem stabilní a pod kontrolou, tak je to pořádí opravdu tak trochu jedno, a nezáleží, jestli dokujete v 6-8 kts větru nebo ve 40 kts

  • Řešit návětrný mooring mezi prvními lany naopak dává smysl, protože je tím fixnuta a tím rovněž stabilizována příď lodi


Dobrý kapitán nasává

Pověsit se na návětrné záďové lano a udržet se na něm kormidlem a motorem kolmo k molu je základní dokovací dovednost, kterou musí každý kapitán bezpečně ovládat. Dobrý kapitán ale také nasává a navnímává local knowledge a potom s ní inteligentně pracuje.