Milan Koláček a Dan Vodička o Vendée Globe. Skvělá přednáška Lodních novin
Jachtařská sezóna 2020 v Chorvatsku je nadobro za námi a sezóna 2021 začne nejdřív za pět až šest měsíců. Aktuálně můžeme plánovat plavby v příštím roce, přemýšlet o tom, jakou si na příští dovolenou v Chorvatsku vybereme loď nebo sledovat špičkové jachtařské akce. Tou asi největší jachtařskou událostí této zimy je bezesporu Vendée Globe, který odstartoval v neděli 8. listopadu 2020 ve francouzském Les Sables-d'Olonne. Jedná se o 9. ročník sólového nonstop závodu okolo světa, v němž se soutěžící skippeři musejí obejít bez jakékoliv pomoci či asistence zvenčí. Pluje se na závodních a v mnoha případech super moderních jachtách třídy Imoca a to s foily i bez nich. Celková délka závodu je něco přes 24 000 NM a ten nejrychlejší je očekáván zpět v Les Sables někdy za 70+ dní. Vendée Globe je stejně jako Olympijské hry pořádán jednou za čtyři roky a bezpochyby jde o jednu z nejnáročnějších sportovních událostí na světě, která mílovými skoky posunuje hranice lidských možností a stejně tak technický vývoj na poli závodních jachet.
Skvěle naplánovaná, dobře odprezentovaná přednáška
Lodní noviny u příležitosti závodu pořádají sérii on-line přednášek a první z nich se odehrála tuto středu ve večerních hodinách. Přednáška to byla opravdu skvělá, velice dobře naplánovaná a strukturovaná a neméně dobře odprezentovaná. Zkušeně ji vedl šéfredaktor Lodních novin Dan Vodička, kterému bravurně sekundoval Milan Koláček, náš v současnosti nejlepší solo offshore jachtař. Na platformě Zoom se s přednášejícími spojilo zhruba 60 účastníků, kteří po celou dobu přednášky mohli klást Milanovi Koláčkovi dotazy přes chat. Na konci přednášky pak byl ještě tradiční prostor pro otázky prostřednictvím počítačových kamer a mikrofonů, kterých bylo také požehnaně, až musel Dan Vodička víc jak hodinu po původně plánovaném konci přednášku ukončit s tím, že bude dobré si něco nechat na příště, a také s tím, že by se rád dostal bez problémů domů (bylo už po policejní 21. hodině). Vypíchnout je třeba také naprosto perfektní a bezchybné technické zajištění přednášky, což je bohužel u českých jachtařských on-line přednášek v poslední době ne vždycky pravidlem.
Biskaj, pasáty, rovníkové tišiny, tři velké mysy a Jižní oceán
Po úvodu o historii závodu Vendée Globe se začala rozebírat trasa a s ní související taktika. Závodící skippeři se nejdříve vydávají dolů Atlantikem, poté pokračují Jižním oceánem se všemi třemi velkými mysy na levoboku (Mys Dobré naděje, Mys Leeuwin a Mys Horn) a po obeplutí mýtického Hornova mysu se opět Atlantikem vracejí do Les Sables-d'Olonne na západním pobřeží Francie. Přitom musejí pečlivě zvažovat, ve kterých oblastech mohou počítat se stabilními větry (pasáty na severní i jižní polokouli). A naopak ve kterých oblastech to bude velká loterie, kdy se budou navzájem předjíždět lodě jen pár mil od sebe v závislosti na tom, na které straně mraku zrovna ta která loď pluje (doldrums neboli oblast rovníkových tišin). Ve kterých oblastech je třeba se probíjet proti větru (Biskajský záliv) a kde je daleko lepší plout boční a zadoboční kurzy (pasáty). Na jaké zeměpisné šírce je nejvýhodnější překračovat rovník po cestě na jih i zpět na sever. A jak to ovlivňuje tlaková výše u Azorských ostrovů. A konečně jaká taktika se pro velice rychlé foilujíci Imocy jeví jako nejlepší pro nehostinný Jižní oceán, kterým se od východu na západ žene jedna bouře za druhou.
Úžasný vhled Milana Koláčka
Po rozebrání trasy závodu se přednášející zaměřili na technické parametry lodí ve třídě Imoca a to se zvláštním důrazem na foily. Dan Vodička se foilům na Lodních novinách dlouhodobě věnuje a bylo velice zřejmé, jak dobře a hluboce má tuto problematiku nastudovanou. Letité závodní zkušenosti Milana Koláčka i to, že prostředí offshore závodů tak důvěrně zná, má v něm úzké osobní vazby jak na závodící, jejich trenéry tak na designery závodních jachet, to všechno bylo náležitě zužitkováno v další části přednášky, která se soustředila na vybrané závodní týmy, jejich lodě a skippery. Řeč přišla také na favority závodu. Opravdu úžasný vhled Milana Koláčka jdoucí hluboko do útrob obrovského soukolí se jménem Vendée Globe a daleko nad rámec toho, co se běžný fanoušek sportovního jachtingu může dozvědět z médií a případně internetových diskuzí na sociálních sítích, byl bezesporu tím nejlepším a nejcenějším, co přednáška Lodních novin přinesla.
Polární diagram foilujících jachet
Velice zajímavé bylo také srovnání polárních diagramů foilující jachet s těmi bez foilů zato s daggerboardy. Foilující Imocy stoupají méně než ty bez foilů, tuto zdánlivou nevýhodu však bohatě vyváží rychlostí, které jsou na foilech schopné dosáhnout na bočních či zadobočních kurzech. Tedy i když poplují větší vzdálenost, stejně budou v cíli dříve a rychleji. Stejně tak v případě závodících jachet bez foilů dává v určitých situacích smysl plout na hodně zadoboční či téměř čistě zadní vítr. V případě foilující Imocy se to vzhledem k rychlosti, kterou vyvine na ostřejších zadobočních kurzech opět nevyplatí. V chatu v této souvislosti padaly také otázky na plavbu na foilech v době, kdy skipper spí. Loď poletí na foilech rovněž během skipperova spánku, nicméně skipper si před usnutím vše nastaví a vytrimuje tak, aby byla plavba klidnější a aby si opravdu odpočinul. Další zajímavý dotaz z chatu byl na použití dvou předních plachet. Tady se Milan Koláček podělil o svou osobní zkušenost ze třídy Figaro II, kdy od síly větru cca 17 kts přidává ke genakru ještě genu a to zejména z důvodů stabilizace lodi, nikoliv kvůli zvýšení rychlosti.
Odstoupí Jérémie Beyou ze závodu?
V závěru přednášky byla probrána také aktuální situace v závodu. Za pomoci programu Squid jsme se podívali na nejpravděpodobnější routing na nadcházející dny pro jachty bez foilů i s nimi. Samozřejmě došlo také na Jérémie Beyou z týmu Charal, který v úterý v noci utrpěl poměrně zásadní poškození své lodi, že se musel začít vracet zpět do Les Sables kvůli opravě. Pravidla závodu totiž říkají, že nikde jinde než v Les Sables-d'Olonne není možné opravu s asistencí zvenčí uskutečnit. Zároveň je stále otevřené startovní okno a Jérémie Beyou se tak může do závodu vrátit. Čtyřiačtyřicetiletý Jérémie Beyou patřil před startem letošního Vendée Globe k největším favoritům na vítězství. Poslední Vendée Globe v roce 2016 dojel na třetím místě, od té doby stihnul vyhrát Volvo Ocean Race, Fastnet Race nebo Vendée Arctique. Na své foilující Imoce Charal má natrénováno úplně nejvíce ze všech startujících, vše má vyladěno a vypipláno doslova do nejmenšího detailu. Milan Koláček Jérémie Beyou charakterizoval jako "největšího letce" ze všech startujících vzhledem k tomu, jaký typ foilů si pro závod nakonec zvolil. Ve videjích na oficiálním youtube kanále Vendée Globe se můžeme dozvědět, že Jérémie Beyou v posledních čtyřech letech podřídil přípravě na letošní Vendée Globe úplně vše. Dokonce když jeho otec utrpěl infarkt asi týden před startem, tak to nechal úplně projít mimo sebe a dál se soustředil na závod. Nyní se s poškozenou lodí vrací na start. Milan Koláček během středeční přednášky tipoval, že zpoždění, které nabírá, bude takové, že už znovu nevystartuje. Další přednáška Lodních novin je ve středu 18. 11. od 20 hodin večer a již během ní bude jasné, jestli se Milan Koláček se svou předpovědí trefil nebo ne.