Kolik bude dovolená na jachtě v Chorvatsku stát?
Odpovědět zodpovědně na otázku, kolik Vás bude stát dovolená na jachtě v Chorvatsku, není úplně možné bez alespoň základní znalosti Vašich představ, jak by taková dovolená měla přesně vypadat a probíhat. Zažil jsem plavby, kdy se všichni pohodlně vešli do 10 000 Kč a méně na osobu za týden. Ale zažil jsem také plavbu, při které se rozpočet na osobu za týden vyšplhal hrubo přes 20 000 Kč. Nicméně v tomto případě to nabobtnalo hlavně díky nezapomenutelným gastronomickým zážitkům doslova v každém přístavu a na každém ostrově a různými dalšími libůstkami včetně zastávky v maďarských lázních Hevíz na zpáteční cestě z Chorvatska. A konečně jsem zažil plavby, které byly pojmuty jako velice luxusní dovolené s důrazem na mimořádné soukromí, kdy posádku tvořil pouze skipper a další dvě osoby, čemuž odpovídala i cena.
Plavby tak vždy koncipuji v úzkém kontaktu s posádkami a především posádkám na míru podle jejich představ, což se týká i dohodnutého rozpočtu. Dvoutýdenní rodinná plavba uprostřed léta v sezónní špičce na novější lodi, charterovém cruiseru designovaném především s ohledem na maximální komfort posádky, bude mít jiné priority a bude probíhat zcela jinak, než sportovní plavba na okraji jachtařské sezóny, kdy se popluje na starším performance cruiseru s genakrem nebo spinakrem a to od východu do západu slunce a někdy i za svitu měsíce. Charakter a okolnosti plavby se pak přirozeně odrazí i v celkové ceně dovolené.
Dovolená na jachtě v Chorvatsku Vás může vyjít levněji než dovolená v chorvatském hotelu či apartmánu, a stejně si domů přivezete násobně více zážitků a některé budou pravděpodobně na celý život. Pokud si však chcete především hedonisticky užívat, vyhodit si z kopýtka, být nespoutaní a nevázaní, tak je pro Vás dovolená na jachtě ideálním set upem a řečeno s klasikem Sky is the limit.
Největší položkou v rozpočtu je samozřejmě pronájem lodi. Zde se však cena odvíjí od mnoha parametrů. Ty dva hlavní jsou:
- Stáří lodě - ty nejnovější bývají zpravidla nejdražší. Nicméně se doporučuje půjčovat si lodě alespoň dva nebo tři roky staré. Všechny jachty i ty charterové jsou vyráběny víceméně na míru dle specifických požadavků kupujících a může sezónu nebo dvě trvat, než se všechno usadí a doladí, např. elektroinstalace či jiné lodní systémy. Naopak 10-15 let stará loď bude výrazně levnější, z hlediska plavby a bezpečnosti si však v ničem nezadá s těmi novějšími.
- Velikost lodě - větší = dražší, ale pojme zase více členů posádky, tudíž se náklady budou rozpočítávat mezi více osob. Plachetnice méně než 35 stop (cca 11 metrů) dlouhé mají zpravidla dvě kajuty a pojmou komfortně 4-5 osob, limitem pak bývá osob 6. Plachetnice do 42 stop (cca 13 metrů) dlouhé mívají kajuty 3 a maximální kapacitu 8 osob. U jachet nad 43 stop jsou to již 4 kajuty a kapacita 10 osob. U jachet nad 50 stop délky s největší pravděpodobností narazíte na 5 kajut pro posádku, 1 separé kajutu pro skippera a maximální kapacita bude 13-14 osob.
Součástí ceny za pronájem jachty jsou dále různé povinné a nepovinné příplatky. Mezi ty povinné patří tzv. transit log, což je poplatek za úklid lodě po skončení charteru. Dále bývá v transit logu zahrnuto také ložní prádlo, ručníky a případně toaletní potřeby, doplnění/výměna plynových bomb a konečně kontrola vrácené lodi potápěčem. Povinným příplatkem může být také tzv. nenávratný (non-refundable) depozit, kterým se řeší pojištění lodě během Vaší plavby a to většinou v kombinaci s tzv. vratným (refundable) depozitem, který dostanete zpět v případě, že je loď vrácena v pořádku a bez poškození. Pojištění je možné řešit rovněž kaucí, což už bývá vyšší obnos složený před začátkem plavby, který obdržíte zpět ve 100% výši po vrácení lodě, opět je-li loď vrácena v pořádku a bez poškození. Složená kauce se dá také pojistit, pak i v případě poškození dostanete kauci zpět v plné výši. Nepovinné příplatky mohou zahrnovat outboard (závěsný motor na dinghy, nafukovací člun), wifi na palubě, early check-in při převzetí lodě, zapůjčení stand-up paddleboardu, zajištění ochranné sítě pro děti okolo celé lodi a další.
Druhou nejvýznamnějsí položkou rozpočtu budou poplatky za mariny a za mooringové bóje, kdy se cena odvíjí od velikosti lodě (delší = dražší) a stejně tak od období v sezóně (léto je dražší než jaro a podzim). Bójky i mariny je však možné vhodným plánováním plavby optimalizovat. Stání v domovské marině je zdarma a rovněž stání na kotvě je zdarma. Opět záleží především na prioritách a preferencích posádky, zdali dává přednost nočnímu víru na pevnině či tiché romantice a hvězdné obloze v opuštěné zátoce.
Další z položek, která se v rozpočtu Vaší dovolené na jachtě v Chorvatsku může stát významnou, je stravování a zvlažování. Zde připadají v úvahu tři základní scénáře a jejich vzájemné kombinace:
- Jídlo a pití se veze z ČR, vaří se na lodi, která je na to plně vybavena. Tato varianta zpravidla představuje významnou úsporu a řekněme si na rovinu, že nad šťavnatě zavařeným hovězím od maminky zaplesá srdce každému.
- Kupují se lokální suroviny a lokální pitivo, vaří se na lodi, která je na to plně vybavena. Je-li v posádce alespoň jeden nadšený kuchař, který si s chutí ráno přivstane, aby si na místním trhu vybral čerstvé ryby, mořské plody, ovoce, zeleninu, pršut a sýry pro jeho dnešní menu, pak se jedná o ideální variantu pro celou plavbu. Skipper Martin pomalu ale jistě zraje v tento kuchařský typ.
- Posádka se stravuje v přístavních konobách, ale mohou to být také rodinné restaurace na ekofarmách v horách uprostřed ostrovů či michelinské restaurace na korzech přímořských letovisk. Tato varianta pravděpodobně nebude ta nejlevnější, ale je léto, jste na zasloužené dovolené, chcete si to užít, tak proč ne?
Do celkové ceny dovolené se promítne také doprava z ČR do Chorvatska. Možno automobilem, letecky, vlakem či autobusem. Méně významnou položkou budou v případě plachetnic spotřebované pohonné hmoty, diesel pro lodní motor a benzín pro outboard. U katamaránů a motorových jachet bez plachet jsou náklady na phm samozřejmě vyšší. Od léta 2020 bude v Chorvatsku pravděpodobně povinné vypouštění black water tanků za úplatu a na místech k tomu určených. Zvláštním poplatkům podléhá také vplutí do prostor národních parků např. Kornati, Lastovo apod.
A zapomenout nesmíme ani na odměnu za zprostředkování služeb skippera. Ta se odvíjí od velikosti lodi, velikosti posádky, délky plavby, náročnosti plavby (budeme ve čtyři odpoledne zadokovaní nebo poplujeme durch dnem i nocí?) a stejně tak od toho, zdali skipper pouze první den charteru přijde do mariny, převezme si loď a vypluje či rovněž koordinuje vypůjčení lodi s charterovou společností a intenzivně komunikuje s posádkou už mnoho týdnů před vyplutím. Jinými slovy zdali skipper pouze skipperuje nebo se stará i o další organizační záležitosti Vaší dovolené. Zde opět záleží především na preferencích posádky, někdo si rád věci organizuje sám, někdo dá přednost tomu, aby měl všechno zajištěno na klíč a žádné organizační věci během své dovolené snů neřešil. Posádka také zajišťuje skipperovi dopravu do domovské mariny z ČR a zpět a stravování skippera během plavby.