Když pluješ na Stromboli a dopluješ na Pantelleriu
Na letošní květen jsem měl naplánované dvě plavby z Palerma na Lipari a zpět. A to na úplně nové lodi Dufour 39 GL s grilem na zádi. Hodně jsem se těšil. Na Liparech jsem byl naposledy před covidem. A na obě plavby se mi sešly posádky zkušenějších jachtařů a jachtařek, naprostých pohodářů a plnokrevných dobrodruhů. Vrcholem měla v obou případech být jak jinak noční plavba ke Stromboli a pozorování sopečných erupcí. K nejstaršímu majáku světa - jak je Stromboli nazývána - jsme nakonec vůbec nedopluli. Vítr nás totiž s oběma posádkami zanesl na úplně opačnou stranu Sicílie a ještě dál na nádherný ostrov Pantelleria, který leží už téměř na dohled od Tunisu a mimochodem je také sopečného původu. Nejednalo se o chybu navigátora, jak by si někdo podle titulku tohoto blogového zápisku mohl myslet, nýbrž o výsledek mimořádně flexibilního přístupu a skvělé zákaznické péče sicilské charterovky Seafolk.it, od níž jsme měli novou Dufourku objednanou.
Nová Dufourka nebude
Necelé tři týdny před prvním vyplutím z Palerma mi z charterovky přišla zpráva, že se moc omlouvají, že loděnice nejsou schopny dodat novou loď včas a že bohužel nebude na naši plavbu k dispozici. Zároveň nabídli úplně stejnou Dufour 39 GL s grilem akorát z roku 2021 a k ní jako kompenzaci outboard zdarma. Bral jsem to jako zcela adekvátní náhradu. Navíc jsem v tu dobu zrovna učil kapitánský kurz na český průkaz C v Chorvatsku v poměrně divokém dubnovém počasí a neměl vůbec kapacitu to nějak zevrubněji řešit a zkoušet vzhledem k okolnostem vyjednat ještě nějakou lepší loď.
Nebude ani vítr
Je pár dní do vyplutí, zkoumám
předpověď počasí a vypadá to velice bídně. Na Lipari se z
Palerma dostaneme tak maximálně na motor. A ani dál se toho s
tímhle počasím moc vykoumat nedá. Okolo Aeolského souostroví
budeme nejspíš také motorovat, žádné velké jachtání nás
tentokrát bohužel nečeká. Zlatý Kapverdy - vzpomínám na svou
úžasnou lednovou dvoutýdenní plavbu ve stabilním pasátu F5-6 na
velkým oceánským swellu a přemýšlím, jak s bezvětřím, co
nás na Liparech čeká, naložit. Severní pobřeží Sicílie a
okolí Palerma znám docela dobře, tak se nabízí neplout až na
Lipari, a pohybovat se mezi San Vito Lo Capo a Cefalu. Pak mi dojde,
že charterovka má lodě také v Marina Portorosa, což je Liparům
podstatně blíž. Sice by přibyl transfer z letiště v Palermu do
mariny, ale zase by odpadla přeplavba z Palerma na Lipari. Měl to
být druhý highlight plavby, ale bez větru to jaksi ztrácí na
půvabu. No a pak mi to došlo.
Bude Pantelleria
Třetí základnu má charterovka
Seafolk v Marsale na západním pobřeží Sicílie a tam má být
v týdnu naší plavby podle předpovědi větru dost. Bylo by tedy
nejlepší vyplout odtud. V oblasti jsem nikdy nebyl, tak mrknu do
mapy a do Italského pilota a hned se to začíná rýsovat. Egadi,
Trapani, asi by nebyl problém doplout k San Vito Lo Capo, nicméně
převládající směr větru na začátku charterového týdne nás
posílá spíš na jih. Chvíli si pohrávám s myšlenkou, že
bychom pluli na Maltu. To bychom ale museli při návratu nejspíš
zase motorovat. Nakonec z toho nejlépe vychází Pantelleria. Dostat
se na ni znamená absolvovat cca 70 NM dlouhou offshore přeplavbu přes Strait of Sicily a
vzhledem k předpovědi celou pod plachtama. Navštívíme exotický
a myslím že u nás ne příliš známý ostrov mezi Evropou a
Afrikou. Návrat na Sicílii bude znamenat další offshorovou
přeplavbu a ve zbytku týdne by neměl být problém stihnout ještě
Egadi případně Trapani. Dívám se do databáze Nausys, jestli
má charterovka v našem termínu něco volného v Marsale a ejhle.
Mají volnou Dufour 39 GL s grilem z roku 2021.
Giacomova local knowledge
Tak hned volám do charterovky, že bychom vzhledem k předpovědi nakonec raději loď z Marsaly než z Palerma a že poplujeme nejspíš na Pantelleriu. Vůbec s tím memají problém. Chvíli sice diskutujeme, že loď v Marsale má o jednu toaletu víc než náhradní loď z Palerma a že už by to kvůli tomu možná mohlo být bez toho outboardu zdarma, ale je to ze strany charterovky míněno spíš jako vtip. Nakonec jsme i ten outboard kvůli změně lodi zdarma měli. Navíc nám charterovka zajistila transfer pro celou posádku z letiště v Palermu do mariny v Marsale za velice rozumnou cenu. A konečně v Marsale nás čekal skvělý base manager Giacomo, také majitel několika lodí včetně Dufourky, kterou jsme si půjčovali. Celou oblast jachtařsky samozřejmě velice dobře znal, takže jsem s ním při check-inu skoro hodinu konzultoval svoje záměry a načerpával jeho local knowledge. Zmínil jsem mu také Maltu s tím, že tam ale nejspíš nepoplujeme, pokud by se počasí nevyvinulo nějak extra příznivě, i tak mi ale na loď přinesl maltézskou vlajku a námořní mapu Malty. S počasím člověk nikdy neví a zvlášť v dnešní době.
Dobře opečovávaná flotila
Lodě měl také v naprosto perfektním stavu. S druhou posádkou o 14 dní později to bylo s počasím jak přes kopírák. A jelikož nová a původně objednaná Dufour 39 (2022) sice už v Palermu byla, ale charterovka čekala pro změnu na dokončení administrativních úkonů italskými úřady, a tudíž ji stále nemohla charterovat, tak jsme opět kvůli větru vyplouvali z Marsaly a vzali si tentokrát Giacomovu Oceanis 45. Ani s jednou z lodí nebyl jediný, byť jen drobný problém. Všechno fungovalo naprosto spolehlivě a bez zádrhelů a bylo zřejmé, že se Giacomo o lodě velice pečlivě stará. A tím nemyslím jen perfektní technický stav. Měl to vychytané až do takových detailů, že například mocca konvička na lodi nikdy nebyla umývaná v myčce, aby se tím nekazila chuť kávy. K našemu záměru plout Pantelleriu přistupoval s respektem. Většina charterových hostů pluje z Marsaly na blízké Egadi a tam zůstává celý týden. Nám kvůli Pantellerii nechal po check-inu ještě potápěčem odrhnout loď pod vodoryskou. Přece jen už to je docela štreka, tak ať plujeme rychleji. S druhou posádkou nám také pomohl s rezervací místa v maličkém přístavu Favignana na stejném ostrově Egadského souostroví. Pluli jsme tam ze Sciaccy na jižním pobřeží Sicílie. Bylo to přes 60 NM a ten den nám foukala F7 a zejména okolo mysu Granitola (SW roh Sicílie) to byl poměrně boj s hodně nepříjemným confused sea. Doplutí na Favignanu nám vycházelo až za tmy někdy po desáté večer. Vzhledem k náročné přeplavbě v náročném počasí jsem ale tu noc chtěl být s lodí zadokovaný, abychom si s posádkou dali trochu oraz. Giacomo nás propojil s harbor masterem Favignany a ten nám místo (poslední) u mola opravdu podržel a ještě nás v noci počkal na ribu před přístavem a bezpečně navedl do poměrně klaustrofóbního stání. Byly to ve všech ohledech dva skvělé květnové týdny na Sicílii. Kromě dvou skvělých posádek na tom měla velký podíl také charterovka Seafolk.it. Za mě určitě palec nahoru.
Chceš se mnou také vyplout na Pantelleriu, Favignanu, Lipari nebo Maltu? Tak se ozvi a domluvme se na termínu.