Chorvatsko - ráj na zemi #1
Charterovka Sailing Forever
Nevím, jestli tyhle story nějak speciálně přitahuji nebo jestli je to obecně dáno typicky českou náturou. Pravda ale je, že z české jachtařské komunity člověk slyší většinou jen samé nářky nad chováním chorvatských charterovek. To či ono nebylo v pořádku, tady se charterovka snažila někoho natáhnout např. naúčtováním škody, která na lodi byla již před zahájením charteru, dodaná loď neodpovídala té inzerované, při pojistné události personál charterovky tvrdohlavě několik hodin trval na tom, že nikoho z pojišťovny volat nebude, aby se škoda na jachtě mohla strhnout z Vaší kauce apod.
Legenda Tuomo
O
to víc potěší, když narazíte na charterovku, se kterou máte dlouhodobě
jen samé dobré zkušenosti. Z vlastní praxe mohu zodpovědně říct, že
právě takovou charterovkou je Sailing Forever
se základnou v Marině Kaštela kousek od splitského letiště. Sailing
Forever mají jednak one design flotilu regatových raket Bénéteau First
35 and Benetau First 45, dále šik cruisery Bénéteau Oceanis a Hanse a v
high-endu nabízeji katamarán Saona 47 a krásnou luxusní jachtu Hanse 575
Artemida. Na údržbu lodí dohlíží base manager Tuomo Meštrović, který
dříve pracoval přímo v loděnicích Bénéteau, tudíž všechny jachty
Bénéteau zná do posledního šroubku. Na jejich First 45 jsem naplul
tisíce mil offshore při transferech ze Splitu na Kanáry a zpět a musím
říct, že pokaždé, když se před vyplutím na další etapu dělala kontrola
motoru, tak ten motor dokonalou Tuomovou údržbou prostě zářil štěstím do
celého světa. I na 10 let staré lodi vypadal jak nový. No a o tom, jak
Tuomo dokuje v Kaštele celou flotilu Firstic, když buší bora - a že ta
umí v Kaštele bušit opravdu hodně zle - se vyprávějí legendy.
Pohodář Silvio
O
komunikaci s klienty se za Sailing Forever většinou stará Silvio Botić,
který se kromě angličtiny obstojně dorozumí také česky a slovensky.
Silvio je velký pohodář, nic pro něj není problém, zároveň ale vždy
odpovídá bez zbytečných zdržení a všechno nutné vyřizování a papírování s
ním probíhá velice příjemně a nenuceně. Jakmile se letos po lockdownu
kvůli covid-19 otevřely hranice do Chorvatska, bylo mi jasné, že musím
co nejdřív vyrazit na jachtu a rychle se z toho epidemiologického
blázince všude kolem dekompresovat, vyvětrat a vyjachtit. Firstice, jak
řadě First od Bénétau Chorvati říkají, jsou pro mě srdeční záležitosti.
Tudíž můj první e-mail, jestli už fungují a jestli by byla jedna First
35 k mání, byl právě Silviovi.
Zrušené chartery bez náhrady
Samozřejmě,
že First 35 k mání byla, za skvělých podmínek a klidně jen na čtyři
dny, pokud se na víc neurveme. To, co ale následovalo, poté, co jsme si
charter od 6. června potvrdili, připomíná ze všeho nejvíc jeden velký a
nádherný sen českého charterujícího skippera v Chorvatsku o tom, jak by
to fungovalo, kdyby Chorvatsko bylo oním pověstným rájem na zemi.
Nejprve se dotazuji, jaký by byl postup, pokud by se mezi platbou za
charter a zahájením charteru epidemiologická situace zase zhoršila, což
by mělo např. za následek, že bychom do Chorvatska nemohli vycestovat.
Silvio v podstatě obratem odpovídá, že v takové situaci bychom za naši
plavbu dostali voucher, který bychom mohli využít v podzimním termínu
nebo až do konce roku 2021, pokud by podzimní termín kvůli druhé vlně
pandemie nepřipadal v úvahu. Ve světle toho, co už od března běží na
různých českých jachtařských facebookových skupinách o tom, jak
charterovky nenabízejí náhrady za propadlé plavby kvůli pandemickým
restrikcím, což mi osobně potvrdili i v Piňos Yacht,
se člověku až nechce věřit, že by taková věc byla možná. A ještě k tomu
v Chorvatsku a zadarmo. Na margo těch charterovek, které náhrady
nenabízejí, je však třeba říct, že tak činí jednoduše z toho důvodu, že
kdyby náhrady za zrušené plavby kvůli covid-19 nabízely, tak už během
léta zkrachují, na podzim už tady nejsou a spousta postižených posádek
by stejně nevyplula. Všech kolegů skipperů, které toto postihlo, je mi
samozřejmě velice líto, nicméně vnímám také druhou stranu mince.
Evidentně jde o jeden z těch problémů, který bohužel nemá žádné dobré
řešení.
Nema problema!
Dále
se Silviem řeším, že nám český ministr zdravotnictví posunul termín
zrušení povinných testů na covid-19 při návratu do ČR z 8. června na 15.
června a že by se tak nějak přirozeně nabízelo si plavbu prodloužit a
jachtu vrátit nejdříve v neděli 14. června a možná až v pondělí 15.
Silvio opět nema problema, check-out v neděli i v pondělí je možný. A
navrhuje, ať počkáme, až bude informace o zrušení povinného testování
oficiálně v ČR vyhlášena a potvrzena s tím, že na případném konkrétním
prodloužení charteru se můžeme domluvit až při převzetí lodi. Ano,
pravděpodobně teď v Sailing Forever nemají vytížené kapacity, tudíž
mohou nechat jednu Firstku plout do neděle nebo do pondělka. Na druhou
stranu to ale bez debat způsobí logistické komplikace při vrácení lodi
(potápěč, úklid atp.), které by si leckdo rád odpustil a nepřidával si
starosti a práci navíc s tím, že prostě suše odpoví, že check-out je v
pátek odpoledne. Ne tak Silvio.
Přespání na lodi už z pátku, check-in v sobotu v 9 hodin ráno
No
a korunu tomu všemu nasadil Silvio včera večer, kdy mi od něj přišel
e-mail s odpovědí na otázku, kdy může nejdříve proběhnout check-in, že
podle toho času budeme plánovat odjezd z Prahy. A Silvio píše, že nám
loď mohou nachystat na přespání už v pátek večer, ať nemusíme řídit přes
noc. A že check-in můžeme udělat hned v sobotu v 9 ráno nebo hned, jak
se po cestě vyspíme, abychom mohli ještě v sobotu co nejdříve vyplout a
užít si to. A pak už jen tak mimochodem dodává, že to je takto bez
navýšení ceny, žádný extra příplatek za early check-in, jak by si někdo
mohl myslet, se nekoná.
Jsou charterovky a charterovky. Sailing Forever je jedna z těch, kde Vám vždycky vyjdou vstříc a vždycky budou jednat férově.